Vitosten osallistuminen

Viidesluokkalaiset tutkivat jakson aikana ruokaperinteitä, ja miten ruokaa on ennen tuotettu. Näitä he käyvät läpi historian ja biologian tunneilla. Historiassa oppilaat selvittävät ruokaperinteiden historiaa, eli mitä Suomessa on muinoin syöty, mitkä ruoka-aineet ovat muuttaneet merkittävästi suomalaista ruokakulttuuria, sekä millainen vaikutus näillä on ollut (esim. perunan ”rantautuminen” Suomeen). Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa mainitaan yhdeksi tavoitteeksi vuosiluokilla 5-6 perehdyttää oppilas omiin juuriinsa (http://www02.oph.fi/ops/perusopetus/pops_web.pdf). Ruuan vaikutuksen ymmärtäminen historiallisessa kontekstissa lisää oppilaiden ymmärrystä omasta historiastaan, sekä kulttuuritaustastaan. Tätä kautta oppilas oppii näkemään sen pidemmän aikavälin kehitysprosessina (https://norssiportti.oulu.fi/index.php?6299). Biologissa oppilaat perehtyvät ruuantuotantoon. Ruuantuotanto ja ruuan alkuperä ovat viidennelle luokalle asetettuja tavoitteita opetussuunnitelman perusteissa (http://www02.oph.fi/ops/perusopetus/pops_web.pdf). Oppilaat perehtyvät vanhoihin viljelystapoihin, ja ruuan matkaan raaka-aineesta valmiiksi ruuaksi. He tutkivat eri viljelystapoja, ja ottavat selvää esimerkiksi siitä, minkä vuoksi Länsi-Suomi on ollut peltoviljelyaluetta, ja Itä-Suomessa on keskitytty kaskeamaan 1800-luvulla. Jaksossa käydään läpi myös yleisimmät kotieläimet, sekä niiden merkitys ravinnossa historialliselta pohjalta.Biologiassa oppilaat myös perehtyvät ruuansäilytystapoihin joita on käytetty ennen kylmälaitteiden saapumista Suomeen.

Jakson aikana oppilaat saavat kuvan siitä millaista elämä oli ennen. He ymmärtävät ruuan (tai sen puutteen) merkityksen tärkeänä vaikuttimena historiassamme. He oppivat Suomen alkuperäiset viljelykasvit, sekä ymmärtävät uudempien viljelykasvien tärkeyden suomalaiselle ruokakulttuurille. He saavat tietoa ruuan tuotantotavoista, sekä työstä valmiin tuotteen takana. Oppilaat ymmärtävät kotieläinten merkityksen ravinnon saannin kannalta, niin maidon- kuin lihankin suhteen. He ymmärtävät ruuan tärkeyden osana kansallista historiaansa, sekä osana kansallista kulttuurihistoriaansa.

Lähteet:
https://norssiportti.oulu.fi/index.php?6299

Click to access pops_web.pdf

Jätä kommentti